چاپ ديجيتال يكي از انواع سيستم هاي چاپي است كه امكان توليد محصولات چاپي مختلفي را فراهم نموده است. در اين سيستم، محتواي طراحي شده به طور مستقيم از رايانه و فضاي ديجيتال به روي مديا (سطح چاپي) منتقل شده و قابل مشاهده است. در اين شيوه، بر خلاف چاپ افست، نيازي به ايجاد صفحه نبوده و سفارشات در مدت زمان بسيار كوتاه تري آماده مي شود. بسياري از چاپگرهاي كوچك خانگي و يا دستگاه هاي پرينت و چاپ كه در ادارات مورد استفاده قرار مي گيرند، در دسته چاپ ديجيتال جاي داشته و اين سيستم چاپ را مبناي كار خود قرار داده اند.
تفاوت هاي چاپ افست و چاپ ديجيتال
چاپ افست و چاپ ديجيتال دو روش چاپي متفاوت هستند كه براي انتشار انواع محصولات چاپي مورد استفاده قرار ميگيرند. هر يك از اين دو روش، مزايا و معايبي دارند كه موجب شده است تا به انتخابي مناسب براي استفاده در موارد مختلفي تبديل شوند. داشتن اطلاعات و شناخت كافي نسبت به هر يك از اين دو سيستم به انتخاب روش مناسب كاربرد شما كمك ميكند.
مزاياي چاپ افست
در چاپ افست سفارشها به صورت سريهاي 1000 تايي آماده ميشوند. بنابراين براي چاپ محصولات در تيراژ بالا مناسب هستند. در اين دسته از سفارشات، هزينهي نهايي نيز به طور چشمگيري كاهش يافته و بسيار اقتصادي و مقرون به صرفه خواهد بود. قابليت چاپ روي انواع كاغذ، كيفيت و دقت بالاي چاپ افست نيز مزيد بر علت شده است تا كاربردهاي آن بيش از پيش مورد توجه قرار گيرد.
معايب چاپ افست
در كنار مزاياي چاپ افست، اين روش معايبي نيز دارد. چاپ سفارشات به اين روش نسبتا طولاني تر بوده و در مقايسه با چاپ ديجيتال به صرف مدت زمان بيشتري نياز دارد. علاوه بر اين، امكان چاپ سفارشات با محتواي متفاوت و به تعداد خارج از دستههاي 1000 تايي وجود ندارد. به همين علت تعداد سفارشات در چاپ افست اغلب 1000، 2000 و 5000 است.
پس از چاپ، نوبت به صحافي صفحات مي رسد. برش، پرفراژ، خط تا و ... تنها گوشه اي از انواع خدمات صحافي هستند. چاپ سانترال صحافي اقلام چاپ شده را در كنار خدمات خود جاي داده است تا ظاهري زيباتر به اقلام چاپ شده بخشيده و موارد كاربرد آن را افزايش دهد. ممكن است شما قصد داشته باشيد يك كاتالوگ جديد، با كيفيت بالا و ظاهري زيبا براي كسب و كار خود چاپ نماييد. طراحي حرفه اي و چاپ باكيفيت دو مرحله اصلي براي اين كار هستند كه در ميزان تاثيرگذاري كاتالوگ روي مخاطب نقش تعيين كننده دارند. سومين مرحله، به خدمات صحافي اختصاص دارد. نكته قابل توجه اين است كه هر چقدر هم كه كاتالوگ، كتاب يا ساير اقلام چاپي شما با كيفيت بالايي توليد و منتشر شده باشد، بدون به كار گيري خدمات صحافي مناسب، جلوه چندان مناسبي نخواهد داشت. در عوض، استفاده از صحافي مناسب ضمن ايجاد ظاهري شكيل و فاخر براي محصول چاپي شما، به آن نظم بخشيده و در برابر آسيب هاي احتمالي از آن محافظت مي كند. به اين ترتيب صفحات چاپ شده به راحتي پرپر نشده و ظاهر زيبا و مرتب خود را براي مدت زمان طولاني تري حفظ مي كنند.
منبع: